Palmira Puig-Giró, fotògrafa

Back To Homepage

L’exposició Palmira Puig-Giró, fotògrafa, inaugurada recentment a la galeria RocioSantaCruz, ens dona a conèixer l’obra d’una artista inèdita a casa nostra.

Marcel Giró
Sem titulo_148 (Palmira Puig)
Brasil, c. 1950
Vintage, Gelatina de plata
40×30

Palmira Puig-Giró era una fotògrafa totalment desconeguda al nostre país fins que la Galeria RocioSantaCruz l’ha posat a la palestra amb l’exposició Palmira Puig-Giró, fotògrafa: una mostra configurada per fotografies vintage fetes durant els anys 50, majoritàriament al Brasil, país on va regentar durant més de tres dècades un estudi fotogràfic professional, juntament amb el seu marit, el fotògraf badaloní Marcel Giró.

La joventut de Palmira Puig va transcórrer a Tàrrega, la seva petita ciutat natal. No va ser fins al 1943 que decidí marxar al país sud-americà per reunir-se amb Marcel Giró, el seu espòs, exiliat a Amèrica des del 1937, i amb qui havia contret matrimoni per poders aquell mateix any.

Quan la jove Palmira arribà a Sao Paulo, Marcel Giró ja era un fotògraf reconegut i un membre destacat del Foto Cine Clube Bandeirante (FCCB), una agrupació que advocava per una fotografia més experimental mentre bescantava el pictorialisme, un corrent artístic heretat del segle XIX que s’emmirallava en l’estètica i els valors de la pintura acadèmica.

 

El MoMA compra dues còpies vintage de Palmira Puig-Giró

L’any 1956, Palmira Puig-Giró fou admesa al FCCB, juntament amb quatre fotògrafes més: Gertrudes Altschul, Menha S. Polacow, Barbara Mors i Dulce G. Carneiro. Va ser llavors quan començà a desenvolupar el seu propi estil fotogràfic, molt influenciada pel seu marit i l’Escola Paulista, impulsora al Brasil de la fotografia subjectiva.

Palmira Puig-Giró
Comportas
Brasil, c. 1950
Vintage, Gelatina de plata
40×30

El matrimoni Giró tornà a Barcelona l’any 1978 perquè Palmira Puig havia emmalaltit. Al cap de pocs mesos del retorn, morí. Llavors, Marcel Giró va entrar en una profunda depressió, a causa de la qual no va parlar mai gaire a la família de Barcelona del treball artístic que ambdós havien fet des del seu estudi fotogràfic a Sao Paulo.

Va ser després de la mort d’en Marcel l’any 2011 que el seu nebot, Toni Ricart Giró, va trobar en caixes els negatius i les còpies fotogràfiques que el matrimoni havia portat cap a Barcelona. La troballa va arribar a les mans de la galerista Rocio Santa Cruz que, veient que l’obra de Marcel Giró, a qui inicialment s’atribuïa tot l’arxiu, era d’un gran nivell, li dedicà la primera exposició individual a Europa a la seva galeria de Barcelona l’any 2014.

Uns mesos més tard, però, revisant en detall tot l’arxiu, nebot i galerista s’adonen que una part important de les fotografies trobades no havien estat realitzades per Marcel Giró, sinó per la seva esposa. És llavors quan s’estira del fil i es conclou que Palmira Puig-Giró no va ser només l’acompanyant i assistent del seu marit, sinó que la seva obra tenia entitat pròpia.

Aquesta és doncs la història. I l’obra que ens queda, les fotografies de Palmira Puig-Giró, d’enquadrament precís i de mirada delicada i neta, que abracen des de retrats familiars a instantànies fetes en viatges al costat del seu marit, ara, la podem contemplar, en el seu conjunt, a la Galeria RocioSantaCruz de Barcelona fins al 16 de març.

Val molt la pena, no us la perdeu.

Palmira Puig-Giró
Estudo
Brasil, c. 1950
Vintage, Gelatina de plata
40×30

Jesús Vilamajó
Culturacció

Un agraïment especial a la Galeria RocioSantaCruz que ens ha facilitat tot el material gràfic i la informació amb la qual he escrit aquest article.

 

La fotografia subjectiva era un moviment impulsat per Otto Steinert a finals de la dècada dels 40, que volia recuperar, per una banda, la idea d’una captura fotogràfica fidedigna i maquinal a l’estil dels fotògrafs de la Nova Objectivitat i que, durant la IIGM, s’havia perdut perquè el III Reich imposava la manipulació de les imatges; i per una altra banda, posava el focus en la personalitat i mirada del fotògraf, en la seva creativitat: des del registre fotogràfic net i objectiu fins a l’abstracció visual. Per bé que el moviment naix a Alemanya, s’estén a tot el món: Minor White als Estats Units o Marcel Giró al Brasil en són membres destacats.

Related Posts

Benvinguts al blog de Culturacció. Engeguem

Us dono la benvinguda i us agraeixo el passeig per aquest espai virtual. Aquí parlarem de cultura local i de cultura global. D’art prim...