Homenatge a les bruixes

Back To Homepage

Exposició d’Olga Olivera-Tabeni

En l’exposició Temptativa d’inventaris, tal com havia fet en projectes anteriors, com Orden Circular del 29 de julio de 1942, que es va veure al festival Embarrat 2018, l’artista lleidatana Olga Olivera-Tabeni ha realitzat un treball de camp acurat, minuciós i, sobretot, extens en el temps: més d’un any de feina per impregnar-se d’històries, crues, de dones inconformistes i rebels que van ser condemnades per bruixeria, a la plana de Lleida, durant l’edat mitjana.

L’artista ha escodrinyat, per una banda, diferents arxius de la zona de Lleida a la recerca de processos judicials sobre dones ajusticiades públicament per bruixes i metzineres entre els segles XV i XVI; i, per una altra banda, s’ha passejat i ha trepitjat els solars, marges i turons erms, on «creixen les males herbes», per descobrir els llocs on aquestes bruixes habitaven, o els espais on d’amagat es reunien amb el boc de Biterna: el dimoni que adoraven, segons ens diuen les contalles populars.


Olga Olivera-Tabeni ens parla de dones rebels que van ser condemnades per bruixeria, a la plana de Lleida, durant l’edat mitjana.

 

Però més enllà de la reivindicació i visibilització d’aquestes dones tractades de forma injusta i impiadosa  –l’escriptora i activista italiana Silvia Federici considera que fets com aquests van ser un genocidi–, hi ha la voluntat d’oferir al públic un relat ampliat a través de diverses capes de lectura; una mena de realitat augmentada on l’artista es pregunta, també, ¿per què aquells llocs que fa cinc cents anys ocupaven aquestes «bruixes» són avui encara espais rebels, disruptius, en desús, de matolls, de pràctiques sexuals il·lícites i caus d’amants?; i ens recorda que aquest espais romanen improductius i oblidats; qui sap si a l’espera de la voluntat depredadora de l’home o d’un nou boom immobiliari.

Strappo. Cromatografies

Què hi trobem a Temptativa d’inventaris?

Temptativa d’inventaris és una exposició multidisciplinària, un site-specific que dialoga a la perfecció amb la magnífica Sala Gòtica de l’Institut d’Estudis Ilerdencs: un espai que l’artista intervé mitjançant diferents llenguatges plàstics i audiovisuals que suggereixen i conviden el públic a fer la seva pròpia immersió en el món de les bruixes.

Olga Olivera-Tabeni ha fet fotografies de carrers i façanes de cases de pobles, i també dels camins, rostolls i llocs deshabitats on transitaven les bruixes; ens mostra un inventari detallat de les plantes que creixen, actualment, en aquests llocs; reproduccions de mapes topogràfics de turons i zones de la plana de Lleida; codis QR on a través del telèfon mòbil descobrirem sentències judicials com el judici d’Antònia Balaguera (28 d’abril de 1550); una instal·lació de vídeo que amb una vista a vol d’ocell ens insinua el pas de les bruixes; un mosaic amb mostres i rastres dels llocs on s’instruïen les causes judicials emprant la tècnica de la cromatografia; i, a mode de glossa, un llibre d’artista on es resumeix tot aquest inventari de fets i de vestigis immanents vinguts fins als nostres dies.

L’exposicióTemptativa d’inventaris ha anat a cura d’Anselm Ros, i es pot visitar fins al 7 d’abril de 2019 a la Sala Gòtica de l’IEI de Lleida.

Jesús Vilamajó
Culturacció

Fragment del procés i sentència contra Francina Redorta de Menàrguens vidua de Michaelles Redorta. Per Bruxa i metsinera. Del 3 d’octubre de 1616

“Dixit sr. jo tinch y reputo per bruixa y matsinera a la viuda Redorta qui estaà vui presa en les presons de Manàrguens com bé açí la veu i fama pública en dita vila, que entés a dir a Mateu Babot que tenin un mosso de Arbeca li donà matsines. Que ella ha enmatsinada una mula que sem morí perquè un vespre passada mitjanit lo nostre mosso la trobà a dita Redorta entre les mulas en lo corral y lo moço li dix que cercava y ella dix que un moneder de Babot, y estan bonas las mulas la una se enmaltí y morí molt presa. Y ha feses moltes altres coses de bruixes.”

Feu clic per accedir a la sentència de Francina Redorta

Olga Olivera-Tabeni (Lleida, 1971) és artista visual i docent; llicenciada en Belles Arts per la Universitat de Barcelona Forma part de l’Arxiu Javelina d’artistes lleidatans promogut pel Centre d’Art La Panera de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdencs. Va ser una de les artistes seleccionades a l’exposició La Gran Màquina V del festival Embarrat 2018.

Web de l’artista
www.olgaoliveratabeni.net

Related Posts